top of page

Hei, alle sammen.

  • Forfatterens bilde: dansebandmusikk
    dansebandmusikk
  • 14. juni
  • 3 min lesing

På denne junidagen for 80 år siden ble Ivar Grønsveen født. Han vokste opp i områdene omkring Løten og lærte sine første gitargrep av sin musikalske mor og øvde på hennes gitar. Han var glad i å synge også, og da tenåringstida kom, var det mye som ble interessant i populærmusikkens verden. Ivar lytta mye på radioen, som alle andre ungdommer, og fikk inspirasjon og stor lyst til å begynne å spille i band selv. Jeg, som skriver dette, vet ikke alt om de første åra hans, men jeg vet en god del om starten på Ivars eventyr. Hans kollega, Ole Ødegård, ble jo også, senere i livet, min kollega. Ole og Ivar, de to attenåringene fra Løten-området, ble med i et band som ble starta i Øvre Vang i 1963.  Bandet het The Tainix.  Dette bandets medlemmer besto opprinnelig av, Arne Vidar Bråthen, Jan Gunnar Sørli, Per Hexeberg og Knut Pedersen. Ole Ødegård starta noen måneder før Ivar, men begge ble medlemmer av bandet i 1964. Sterkt påvirka av meget populære Sven Ingvars, som kom som en smektende fønvind fra Karlstad, ble det navnebytte på The Tainix. Bandnavnet ble Ole Ivars. Noen kalte dem Norges svar på Sven Ingvars. Det ble noen endringer i besetningen. Per Hexeberg( trommer) og Knut Pedersen ( bass), ble med videre i det som ble Ole Ivars. En jeg ikke har nevnt enda, som også ble et viktig medlem, er Arne Willy Foss. Han var fra Vallset og spilte klarinett og saksofon. Sammen med Ole, Ivar, Knut og Per, ble Arne Willy de som skapte den opprinnelige ole ivars-sounden. Det var disse fem gutta som ble avbilda på tusenvis av solgte vinylsingler framover. Det tok av skikkelig og Ivar Grønsveen ble vokalisten som virkelig satte spor etter seg. Ole Ivars fant gode låter fra det store utland og fikk flinke norske tekstforfattere til å lage gode tekster. Den første skikkelig store hiten ble "Regnets rytme".  Med kun EN norsk radiokanal og voldsomt mange avspillinger ble Ole Ivars megapopulære over natta! Alle ville ha en del av dem, og mest oppmerksomhet fikk selvsagt vokalisten Ivar Grønsveen. Dette skjedde i 1968, samme år som "Line" kom. Den er også blant de eviggrønne låtene. Den singelen ble fort utsolgt i musikksjappene, og B-sida ble nesten like populær. "Har jeg sagt deg alt jeg ville si deg" blir også spilt på dansefester den dag i dag.

Jeg er noen år yngre enn disse gutta jeg har skrevet om, men oppdaga dem, som så mange andre i 1968. Jeg spilte så smått i band selv allerede, og sang etter hvert mange av låtene som Ivar hadde sunget inn. Jeg så opp til ham og jeg så opp til hele dette populære bandet fra Hamar. I 1972 spilte Jan Williams på Jessheimdagene. Det var min bror Åge, vår far Jan og meg. Vi skulle stå på en bulldozer-tilhenger å spille i tre dager. Hoved-artisten den kvelden var imidlertid Ole Ivars. Jeg hadde aldri hilst på noen av disse berømthetene. Vi holdt på med å bære på plass sanganlegget vårt, da jeg ikke klarte å løfte kabinettet høyt nok. Venstre pekefinger kom i mellom Hagström-kabinettet og "stålhenger'n". Finger'n min revna og blødde, og jeg gikk med en gang fort bortover mot folk som befant seg like ved scena der Ole Ivars skulle spille. Plutselig kom Ivar Grønsveen mot meg, som ut av intet. Han uffa seg og sa med en gang, "du trenger hjelp, jeg har sett et Røde Kors-telt her borte. Bli med meg". Det ble mine 3-4 minutters kontakt i livet med Ivar. Han visste ikke hvem jeg var, bare at jeg skulle spille på en scene lenger bort på parkeringsplassen. Dette har jeg tenkt på og fortalt om mange ganger i livet. Jeg fikk hjelp av hyggelige, medfølende Ivar og Røde Kors bandasjerte meg. Jeg klarte å spille de tre kveldene.


TRAGEDIEN RAMMET

Ivar Grønsveen hadde en hjertefeil, som ingen av de andre i bandet visste om. Den 17. oktober i 1973, kun 27 år gammel, døde han hjemme. Han gikk brått ut av tiden, men ble på mange måter udødelig. Ole Ivars var et populært band, og de andre medlemmene valgte å fortsette i Ivars ånd. Det var selvsagt brutalt, men slik gikk det. 


Da Ole Ivars hadde avslutningskonsert i Oslo Spektrum, med Kringkastingsorkesteret på laget,19. oktober i 2024, hadde vi holdt på i 60 år! Vi åpna TV-showet med en medley, sammen med Kork. Det var kun låter som Ivar sang inn på plate, og vår hyllest til ham som sang dem en gang.


IVAR GRØNSVEEN HADDE FYLT 80 ÅR I DAG, DENNE 14. JUNI 🧡 VI MINNES HAM MED STOR RESPEKT. 


Tusen takk og hvil i evig fred. 🧡


OLE IVARS

William


Foto: Normann Atelier/ Ai-generert,

 
 
 

Kommentarer


© 2022 Ole Ivars

bottom of page