top of page

I dag fyller Morten Nyhus 70 år!!! Hurra for Morten!!

  • Forfatterens bilde: dansebandmusikk
    dansebandmusikk
  • 14. juni
  • 4 min lesing

Det er ingen hvem som helst i bransjen som runder 70 i dag. Jeg har en følelse av at han bestandig har vært med i toppen på et vis.  Morten Nyhus er jo så allsidig! På 70-tallet kjente jeg ham ikke, men så opp til ham som trommis i Katho, et av landets beste band en del år.  Da de la inn årene tror jeg det ble mer og mer studiojobbing på Morten en periode. Tore Halvorsen, som sang i Katho, hadde lagt opp som vokalist, men plutselig trengte Ole Ivars vikar!  Det vikariatet starta i juli - 88 og ble et av musikkbransjens lengste. Tore kom seg plutselig inn i platestudioet igjen, og der satt Morten, den tidligere kollegaen hans, der i Gjøvik Lydstudio som tekniker. Ole Ivars var i gang med "Jubileumsswing", et album som ble gjort til 25-årsjubileet vårt. Morten produserte og skrudde fram platelyden for oss for første gang.  Arild Engh var trommeslager da undertegnede starta 6 år tidligere, og satt bak trommene på mesteparten av spilleoppdragene , men han hadde noen sykdomsavbrekk. Sist i mai -96 steppa Morten inn for første gang som trommis med oss. Det skjedde i Letohallen på Dal, noe som faktisk er 30 år siden snart !

Ole Ivars spilte inn et nytt album nesten hvert år på nittitallet og med noen få unntak, var det Morten som satt med hovedansvaret i studioet. 


Etter at Arilds helse begynte å skrante, var det merkelig nok, og heldigvis slik,  at Morten ofte var til stede, eller like i nærheten da vi trengte trommeslager. Arild spilte allikevel trommer på alle studioalbum til sin siste dag, men Morten vikarierte for ham flere ganger på spilleoppdrag.  Blant annet på Dansefestivalen på Sel i 2005. Det var dagen etter at Arild ble hjertesyk på Idre-yran i Sverige. Der spilte hardhausen fra Kapp to ganger 45 minutter med hjerteinfarkt!  Dagen etter så vi først til at Arild ble kjørt mot Mora i sykebil, før vi dro med bandbussen mot Sel. På den turen holdt vi kontakt med Morten hele veien. Da var han egentlig på jobb der som lydtekniker!   Han hadde jo gjort opptaket i studioet, på nesten alle låtene våre.  Ingen trommis kjente låtene bedre enn ham. Allikevel skulle selvsagt jobben gjøres på sparket. Det var konsert og flere tusen mennesker i festival-teltet. Morten utførte jobben glimrende. 



Jeg tror ikke han har fullstendig oversikt over hvor mange album han har produsert, men det er flere enn de fleste andre med det som yrke.  Det er mange band og soloartister som har nytt godt av hans tjenester og kunnskap i platestudioet på Gjøvik.


Morten Nyhus hadde vært fast vikar noen måneder, da vi mista Arild i 2017. 


 Vikaren, som opprinnelig kommer fra Hamar, bosatt i Hunndalen, fortsatte bare, og Ole Ivars rulla videre.  Året etter slutta Tore Halvorsen, vokalisten som starta som vikar 30 år før!  Som en god erstatter fikk vi med oss, Espen Hagen Olsen,  noe som fungerte utmerket. Espen var "Ole Ivars-fan" og kunne alle låtene som Tore hadde sunget inn på "plate". 


 Det ble faktisk et siste album med Ole Ivars også, der Espen var hoved-vokalist. På dette albumet spilte Morten Nyhus trommer på hele albumet.  Albumet heter, "På farten i 55 år" .  Dette kom på markedet i 2019, både som LP og CD, samt på Spotify. Ole Ivars var i denne anledning, gjester på Lindmo, ble intervjua og spilte en låt live. Det var gøy og alt så  virkelig lyst ut.


Så kom pandemien. Vi fikk svi like mye som alle andre musikanter , og alt sto stille til den rare tida var over.  Vi kom så vidt i gang igjen i mars -22, men folk var redde for å gå ut. Redde for smitte. Vi kjørte rundt med denne besetningen på kulturhus - turné i hele landet, og det gikk faktisk bedre og bedre igjen. Etter at vi var med på "Hver Gang Vi Møtes" ble det fulle hus overalt.  Allikevel er det jo slik at alt har en ende. Vi bestemte oss for å avslutte det året vi fylte 60 som band, og ville avslutte med flagget til topps!  Stedet ble Oslo Spektrum, og datoen ble spikra. Lørdag 19. oktober 2024 spilte derfor Ole Ivars med fantastiske Kork,  for et fullsatt Oslo Spektrum, og mannen som fyller 70 i dag, Morten Nyhus, talte opp låtene for aller siste gang! Han hadde ansvaret for å telle opp både Ole Ivars og Kringkastingsorkesteret!  Mange har nok sett dette på NRK TV. Det gikk også i Sverige på SVT 1 i romjula - i fjor. Vi var også så heldige å få med oss Emelie Hollow som gjesteartist. noe som ble et populært, rørende innslag.


Vi har mye å takke Morten Nyhus for både som trommis, tekniker og produsent. Vi takker også for godt  kameratskap i over 30 år 


GRATULERER MED  DEN STORE DAGEN I DAG! 


Denne gratulasjonen kommer fra alle som har spilt med deg i bandet, og alle i deres respektive familier!   


Fra oss alle 

WILLIAM

Foto: Arild Hansen, Oslo 2024.

 
 
 

Kommentarer


© 2022 Ole Ivars

bottom of page